Iran's Television Drama

Article excerpt

Byline: Christopher Dickey

A battle for the future of Iran is shaping up in outer space, and it's not about missiles or nuclear weapons. It's about information--the ability to jam the signal that brings the news to the Iranian people via satellite television. And for the moment, it's a fight the Iranian government appears to be losing.

Since June 12, 2009, when the apparent fraud of President Mahmoud Ahmadinejad's reelection provoked outrage on the streets of Tehran, his regime has worked to stifle any reporting of discontent. As images of the protests--and the repression--made their way out of the country on cell phones and through social media, the Iranian government frantically blocked access. But even more important than the way those images got out was the way they got back in: picked up and rebroadcast by international news organizations that reached tens of millions of Iranians who don't have the Internet but who do have satellite dishes.

So the Iranian government set out to block the satellite networks it thought posed the biggest challenge to its power. No. 1 on the list: BBC Persian TV, which began broadcasting in January '09, just months before the election. The mullahs blocked the BBC signal by uplinking static on the same frequency. In the process, however, they also garbled other commercial programming in Iran that comes from the same satellite, Hot Bird 6 (which carries several more or less pornographic channels as well as mainstream Western media). …