Magazine article Editor & Publisher

'NY Times' Reveals Page One Photo Deception

Magazine article Editor & Publisher

'NY Times' Reveals Page One Photo Deception

Article excerpt

A child with bandaged legs who appeard in a front-page New York Times photo and reportedly had them broken by violence in Zimbabwe was actually suffering from club feet, according to an editor's note published Wednesday that said his mother had lied to the paper.

The note also revealed that the Times discovered the child's true affliction when he was taken by the paper to a local medical center for help.

"A front-page picture caption on June 26 describing an 11-month-old boy whose legs were in casts stated that his legs were broken and that his mother said the injuries were caused by an episode of state-sponsored violence in Zimbabwe," the note, on the correction's page, read in part. "After the picture and an accompanying article that also described the injuries were published, The New York Times took the boy to a medical clinic in Harare for help. When the casts were removed, medical workers there discovered the boy had club feet. Doctors said on Monday that X-rays of the baby's legs showed no evidence of bone fractures."

The note went on to explain that the child's mother eventually admitted her deception, stating "she had exaggerated injuries she said had been sustained by the boy during an attack by governing party militia. …

Search by... Author
Show... All Results Primary Sources Peer-reviewed

Oops!

An unknown error has occurred. Please click the button below to reload the page. If the problem persists, please try again in a little while.